söndag 5 juni 2011

Kudde på en kvart!

Den här enkla modellen använder jag mig av för att sy fodral till både kuddar och dynor. Jag gjorde faktiskt ett par madrassöverdrag med samma teknik, men det kanske finns smartare modeller för det... 

Så här ser den färdiga kudden ut:

Gör såhär:

Klipp till en bit tyg: ca 100 x 42 cm till en innerkudde som är 40x40 cm.

Sicksacka alla kanter.

Vik in tyget en centimeter från ena kortsidan. Pressa och sy en raksöm.

Vik därefter in den fållade sidan, ungefär 20 cm, räta mot räta.

Vik in den ofållade kanten över den fållade (den fållade ska alltså vara underst - lyckas man göra fel nånstans så är det sannolikt här. Jag gjorde det i alla fall...). Mät så att längden på tyget blir 40 cm. Sy därefter kantsömmarna med 1 cm sömsmån. Vänd sedan till rätsidan och pressa så det blir slätt och fint.

Då ska det helst se ut såhär! Bra att knöla in innerkudden!

Om man vill kan man dekorera med knappar och band.

Men eftersom jag ska sitta på min så struntade jag i det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar