fredag 23 september 2011

Lavender's blue, dilly dilly

Åh, varför glömmer jag att plocka in massor av lavendel och torka?
Nu när jag har upptäckt hur snabbt och kul det är att göra lavendelpåsar
så har jag bara luktegott så det räcker till en handfull. Äsch.

Så här gör man i alla fall.

Man behöver lavendel (döh).


Och så fint tyg + snöre eller band.


Jag tycker att det är lättast att sy små saker i lite tunnare tyger. Men det kanske bara är jag. Linnetyger är ju väldigt fint till såna här projekt egentligen. Jaja.

Klipp två likadana fyrkanter i önskad storlek (mina blir mindre o mindre pga lavendel-bristen).  Sy ihop tre av sidorna räta mot räta. Trimma hörnen. Vänd så rätsidan kommer ut. Pressa. Vik in en sömsmån på ca en halv centimeter på den öppna sidan och pressa.

Fyll med lavendel och sy sedan ihop påsen med en stickning på rätsidan.

Knyt ett fint band om!


Borra in näsan i påsen och känn lyckan skölja över dig.

ps. Rubriken är ett citat ur en låt med Marillion. En del vänner kommer att ifrågasätta mitt omdöme pga detta. Men i konsten är allt tillåtet. ds.

3 kommentarer:

  1. Barasåruvet: Du har inspirerat mig! Det luktar unket och gammalt i mina garderober och jag har länge tänkt att jag ska åtgärda detta. Nu har jag fått lavendel från mina föräldrars trädgård och kommer idag att bli med lånesymaskin. Enda frågetecknet för stunden är - vad menas med att man syr ihop med stickning? Jag är ett litet blåbär i sysammanhang - like lavendel ;)

    SvaraRadera
  2. Så kuul! Jo, en stickning är liksom en synlig raksöm som man syr från rätsidan. De tre första sömmarna hamnar ju inne i påsen, men den fjärde får man sy ihop efter att ha vänt rätsidan utåt. Då viker man in en halv cm av kanten och pressar med ett strykjärn. Sen syr man ihop påsen med en raksöm nära kanten. Alternativet är förstås att sy ihop den för hand, så får man en mer osynlig söm, men jag vill att det ska fort! Dessutom kan stickningar vara lite dekorativa.

    SvaraRadera
  3. Aha, det var vad jag misstänkte, men mina associationsbanor ledde till den sortens stickning som jag normalt ägnar mig åt. Nu: gasen i botten! Tack för hjälp och inspiration :)

    SvaraRadera